White hat oraz black hat to określenia ściśle związane z SEO, czyli pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce.
Zacznijmy od white hat, czyli działaniami zgodnymi z wytycznymi. Do najbardziej efektywnych metod zalicza się obecnie content i inbound marketing. Treści pojawiające się na stronie są wartościowe, posiadają słowa kluczowe, a sama witryna jest stale aktualizowana. Krótko mówiąc – white hat prowadzi do rozbudowania serwisu i jego stałego monitorowania pod względem przyjazności użytkowania.
Jak można się domyślić black hat jest działaniem odwrotnym. Polega to na wymianie mało wartościowych informacji i linków oraz ukrywaniu słów kluczowych. Z drugiej strony używanie zbyt dużej liczby fraz kluczowych również nie przynosi zamierzonego efektu. Bardzo często można spotkać się także z tzw. cloakingiem. Działanie to polega na tym, że robotom Google lub innej wyszukiwarki przedstawiana jest zupełnie inna treść, niż ta, którą zawiera strona. Do praktyk black hat zaliczamy także przekierowania automatyczne oraz kupowanie linków prowadzących do pozycjonowanej strony.
Prowadzenie strony warto zatem oddać w ręce fachowców. W przeciwnym razie może ona zostać wykluczona z indeksu, jej pozycja w rankingu wyszukiwania może znacząco spaść, a nawet zostać całkowicie usunięta z wyników wyszukiwania.