SEM-określany jako marketing w wyszukiwarkach internetowych. Składa się na niego ogół działań promocyjnych wykorzystywanych w internecie. Celem jego jest podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania.
Formy działania:
-kampania linków sponsorowanych
-pozycjonowanie
-optymalizacja stron www
Na SEM składa się właśnie SEO oraz PPC.
SEO ( Search Engine Optimization) jest jednym z elementów, który składa się na marketing w wyszukiwarkach. Odpowiada dokładnie za pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Optymalizacja SEO ma w swoim działaniu stosować określone techniki tworzenia strony i tekstu. Ma to na celu zwiększenie widoczności oferty dla wyszukiwarek internetowych oraz poprawienie jej parametrów, aby mogła ona dotrzeć do jak najszerszego grona potencjalnych klientów.
SEM (Search Engine Marketing) jest pojęciem szerszym od SEO. SEO poprawia efektywność i szybkość wyszukiwania. Dostosowuje treść oferty do jej łatwego wyszukiwania. SEM skupia się natomiast bardziej na ogólnej reklamie i zdobyciu odbiorców strony, posługując się w tym celu wyszukiwarką.
PPC natomiast oznacza Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. Dotyczy to umieszczania reklamy np. swojej usługi na stronach. Firma reklamująca się w ten sposób, płaci za to stosownie od liczby kliknięć w link lub banner reklamy. Niezależnie od tego czy strona w rezultacie została wyświetlona czy nie.