Obecnie nawet świetnie zaprojektowana strona internetowa, posiadająca interesujące i przydatne dla odwiedzających treści nie gwarantuje odniesienia sukcesu. Witryna musi być bowiem widoczna w wyszukiwarkach, a wpływ na to ma właśnie optymalizacja.
Optymalizację można najprościej określić jako całość działań prowadzonych bezpośrednio na stronie, które dotyczą głównie jej budowy, struktury oraz zamieszczonych treści. Cel jest oczywiście jeden – wyższa pozycja w Google. W ramach optymalizacji zmienia się kod strony, tak by witryna wczytywała się szybciej. Dodatkowo ustala się odpowiednią hierarchię nagłówków oraz ustala odpowiednie opisy stron, które są widoczne dla robotów wyszukiwarek. W ramach optymalizacji prowadzi się również działania z widocznymi na stronie grafikami. Przede wszystkim zmniejsza się zdjęcia, starając się jednocześnie zachować ich jak najwyższą jakość. Dzięki temu strona ładuje się szybciej. Poza tym do każdego zdjęcia tworzy się opisy alternatywne, które informują roboty wyszukiwarek o zawartości strony. Optymalizacji podlega również treść strony. Przed wszystkim dobiera się odpowiednie słowa kluczowe i umieszcza się je w treści. Ich zagęszczenie nie może jednak być zbyt duże.
Prawidłowo wykonana optymalizacja może zapewnić szybsze ładowanie się naszej strony oraz jej wyższą pozycję w wyszukiwarkach. To z kolei przełoży się bezpośrednio na większe zyski.