SEO to zbiór działań, mających na celu przystosowanie danej witryny pod kątem jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to proces skomplikowany, wielowątkowy i wymagający szybkiego oraz elastycznego podejścia do kwestii reagowania na tendencje rynkowe i zmienne preferencje konsumenckie. Na co zwracać szczególną uwagę podczas optymalizacji stron www pod kątem wyszukiwarek?
Od czego zacząć optymalizację pod kątem SEO?
Optymalizacja stron internetowych nie może się obejść bez kilku istotnych działań. Na samym początku, warto sięgnąć po podstawy, dające solidne podwaliny pod późniejsze rozbudowywanie strategii. Priorytetowo należy potraktować treść na stronie, kolejno warto zająć się jej odpowiednimi znacznikami, opisami grafik i multimediów, właściwą forma adresów URL czy meta opisami.
A która z tych czynności powinna być przeprowadzona jako pierwsza?
Pierwszy jest plan, który uwzględni wszystkie cele i sposoby ich realizacji. Należy się zastanowić, na jakich słowach kluczowych się skupić, w jakim kontekście, strona ma się pojawiać w wyszukiwarkach oraz określić typ potencjalnego czytelnika/klienta. Tak szczegółowe i jasno określone kryteria, pozwalają na wytworzenie kompletnej oraz spójnej strategii, gwarantującej uzyskanie sukcesu.
Jakie więc zmiany warto wprowadzać w treści?
Optymalizacja serwisów internetowych jak i optymalizacja sklepu internetowego, musi opierać się o dobre jakościowo, stale uzupełniane i co najważniejsze unikalne treści. Niezależnie od tego, czy portal ma charakter informacyjny czy jest też sklepem, powinien oferować treści i opisy, niedostępne na innych witrynach. Optymalizacja serwisów internetowych to również odpowiednie podzielenie treści na czytelne kategorie. Wpisy powinny być na tyle obszerne, by swobodnie zawierały w sobie niezbędne słowa kluczowe i na tyle dobre jakościowo aby optymalizacja SEO dawała wymierne efekty. Powiedzmy, że w Swarzędzu, ktoś prowadzi sklep z artykułami sportowymi. Podobny asortymentowo jest sklep z pobliskiego Poznania. Obydwa wystawiają artykuły z opisami, pochodzącymi od producenta, które krążą w sieci od miesięcy. Żaden z nich nie będzie miał możliwości wybicia się na wysoką pozycję, ponieważ wyszukiwarki źle odbierają treści, które znalazły się już wcześniej na innych witrynach. Oznacza to, iż jedynie wstawienie unikalnego opisu, będzie windowało sklep w wynikach wyszukiwania. Pod tym względem optymalizacja stron www w Poznaniu, Swarzędzu czy jakiejkolwiek części świata będzie wyglądała analogicznie. Oczywiście można postawić na słowa kluczowe o większej szczegółowości, ale tym samym zmniejszamy liczbę potencjalnych klientów, którzy wpiszą takie zapytanie do wyszukiwarki (dodając do słowa kluczowego frazę w Poznaniu, ograniczysz znacząco jej zasięg).
A czy skuteczna optymalizacja stron www opiera się także na układzie treści?
Tak. Pomimo, iż optymalizacja stron www jest tworzona pod roboty, to ich sposób „widzenia” witryny, opiera się na analizowaniu treści, opisów grafik i innych multimediów na nich zamieszczanych jak również sposobie skonstruowania adresu URL. Przekłada się to bezpośrednio na sposób ułożenia zawartości, ponieważ podstrona o dobrym, czyli prostym adresie URL z wysoką jakościowo treścią oraz dobrze zatytułowanymi grafikami, będzie najwartościowszą.
A jak się ma wspomniana optymalizacja stron internetowych do linków na innych witrynach?
Linkowanie pomiędzy poszczególnymi stronami, będzie już kolejnym etapem, bardziej zaawansowanym i polecam skupienie się na nim, dopiero po dopracowaniu treści. Oczywiście linkowanie ma bardzo duże znaczenie, ale nie można go traktować jako jedynego środka do pozycjonowania.
Na co więc jeszcze zwrócić uwagę?
Załóżmy, że interesuje Cię optymalizacja sklepu internetowego z Poznania. Ustawiając treści i wypełniając je słowami kluczowymi, warto pamiętać także o meta description (które pomimo, iż nie wpływa na pozycjonowanie bezpośrednio, to pozwoli wyróżnić Twoją witrynę, gdy trafi już na listę wyników wyszukiwania). Optymalizacja stron to skomplikowany proces, którego realizacja jest możliwa wyłącznie we współpracy copywritera z programistą.