Budowanie zaplecza SEO to jeden z niezwykle istotnych elementów pozycjonowania strony. Aby było skuteczne, powinno wyróżniać się kilkoma, dodatkowymi cechami. Jak je stworzyć i jak skutecznie wykorzystywać?
Czym jest i do czego służy zaplecze pozycjonerskie?
Jest to grupa stron, na których znajdują się odwołania do pozycjonowanej witryny. Budowanie powiązań linkami, nie może jednak opierać się wyłącznie na prostym umieszczaniu odnośników. Coraz doskonalsze algorytmy, jakimi posługują się wyszukiwarki, stawiają poprzeczkę wymagań znacznie wyżej. Jedynie dobre jakościowo linki (tzn. pochodzące z unikalnych treści o wysokim znaczeniu merytorycznym) będą uznane przez wyszukiwarki za wartościowe. Tworzenie zaplecza SEO ewoluowało przez ostatnie lata w stronę dominacji jakości nad ilością.
Opłacalne jest więc nadal stawianie stron zapleczowych?
Tak, to jeden z fundamentów pozycjonowania, który jeszcze długo będzie stanowił ważny element SEO. Jak wspomniałem już wcześniej, zmienia się jego charakter, gdyż strony, tworzone jako zaplecze SEO, z czasem zdobywają czytelników i warto wykorzystać ten potencjał, nie skupiając się wyłącznie na wytycznych Google czy innych wyszukiwarek. Mając wieloletnie doświadczenie w pracy w Poznaniu oraz na terenie całego kraju, widzę wyraźnie, jak ewoluuje sposób myślenia o budowaniu zaplecza SEO. Natłok informacji, jakie trafiają do sieci sprawia, iż wyłącznie najlepsze jakościowo treści, są w stanie przebić się do świadomości szerszego grona internautów.
Jak wygląda projektowanie stron zapleczowych krok po kroku?
Najpierw należy stworzyć ramowy plan działań. Określ w nim, ile stron planujesz założyć, jaka będzie ich zawartość oraz częstotliwość publikowania wpisów. Następnie wymyśl nazwy domen, zakup je i uzupełnij treścią zawierającą linki. To podstawa, na której można dopiero realizować dalsze etapy prac. O ile początkowo, zaplecze SEO ma za zadanie stworzyć dobre jakościowo podłoże do linkowania, to w późniejszym etapie, jego funkcjonalność może się znacznie poszerzyć.
O jakie elementy?
Jeśli do tworzenia zaplecza SEO podejdziesz rozsądnie, to masz szansę by stworzone witryny wykorzystać do innych celów. Podnoszenie pozycji strony pozycjonowanej to oczywiście priorytet. Jeśli jednak rozwiniesz portal o opcję newslettera, to może służyć on do powiększania bazy e-mail. Ciekawe i poszukiwane przez internautów treści, którymi wypełnisz swoje SEO zaplecze, wygenerują ruch, pozwalający na sprzedaż powierzchni reklamowych i zarabianie dodatkowych pieniędzy. Ponadto, kierując wpisy do ściśle określonej grupy docelowej, masz szansę nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami i poznać ich preferencje.
Jakiś przykład?
Załóżmy, że prowadzisz ośrodek treningowy dla psów w Swarzędzu. Zakładając blogi o zbliżonej tematyce (sposoby pielęgnacji psów, ich urazy czy najczęstsze choroby), masz okazję podzielić się wiedzą (co jest bardzo dobrze odbierane przez klientów) i jednocześnie zachęcić ich do skorzystania z oferty szkoleniowej. Jednocześnie, dedykując jedną ze stron mieszkańcom Poznania (np. tworząc portal o miejskich lokalizacjach przyjaznych zwierzętom), poszerzasz świadomość marki i docierasz do rzeczywistej grupy docelowej, dla swojego biznesu. Z trzeciej strony, możesz nawiązać współpracę reklamową ze okolicznymi sklepami zoologicznymi i oferować swoim klientom rabaty u partnerów. Swarzędz to dopiero początek – dobrze stworzone SEO zaplecze, może być impulsem do stworzenia sieci ośrodków szkoleniowych w całym kraju.
Zaplecza SEO staja się więc klasyczną bazą marketingową?
Poniekąd jest w tym trochę racji. Jednakże warto tutaj zaznaczyć, iż pozycjonowanie w zapleczu to nadal jego kluczowe zadanie. Po to zostało stworzone i w tym zakresie ma przynosić najbardziej wyrazistą korzyść. Wspomniane wcześniej elementy to wartość dodana, która ma już szerszy, marketingowy wymiar. Działając w Poznaniu, możesz promować się w skali ogólnokrajowej, jako specjalista w swojej dziedzinie. Poznań pozostanie Twoim rejonem działań szkoleniowych, a być może pozyskasz reklamodawców o dużym potencjale. Warto zainwestować w pozycjonowanie zaplecza.