Internet jest doskonałym sposobem na zyskanie popularności, podniesienie sprzedaży, zwiększenie zasięgu swojej firmy. Nic więc dziwnego, że reklamodawcy oraz właściciele stron internetowych decydują się na podjęcie współpracy, czyli tzw. programu afiliacyjnego.
Program ten polega na podpisaniu umowy pomiędzy stronami, w której reklamodawca zobowiązuje się do płacenia właścicielowi witryny prowizję za wygenerowanie na niej ruchu. W ramach umowy afiliant, czyli właściciel strony, umieszcza na niej linki lub odnośniki do witryny reklamodawcy i otrzymuje za to ustalone wynagrodzenie.
Kwota przekazywana przez reklamodawcę zależna może być od kliknięć w link lub liczbę wykonanych akcji na jego stronie. Te czynności mogą być różne, np. zapisanie się do newslettera. Włącza się w to również dokonanie zakupów, jeśli firma oferuje produkty w sprzedaży online.
Pierwszym sklepem, który zdecydował się na podjęcie współpracy w ramach programu afiliacyjnego była firma Amazon. Za nim podążyły kolejne.